KOERSKLEDING: EEN VAK APART
Donderdag 2 juni 2017 staat voor eeuwig gegrift in het geheugen van Jorrit van de Kant. Als begeleider van zijn vriendin woonde hij Alpe d’HuZes bij. “De eerste klim, de duizenden kaarsjes in de bochten, het enthousiasme van deelnemers, vrijwilligers en supporters, de verhalen …, een bijzondere ervaring”, zegt Jorrit. “Indrukwekkend. Van alles wat ik voorafgaand over de koersweek had gehoord was niets gelogen. Volkomen terecht claimt Alpe d’HuZes een life changing experience te zijn.”
Tijdens de week in Frankrijk had Jorrit, beroepsmatig actief in de wereld van sportkleding, contact met vrijwilligers van het Cluster Deelnemerscoördinatie. In 2019 – Jorrit werkte inmiddels als vertegenwoordiger bij Bioracer – werden die contacten aangehaald. “Kort na elkaar stierven twee collega’s binnen onze Bioracer-familie”, licht Jorrit toe. “Bioracer was op dat moment op zoek om via sponsoring onze naam te verbinden aan een groot goededoelenproject op fietsgebied. En waar kom je dan uit? Inderdaad, bij Alpe d’HuZes! Vanaf 2020 leveren wij tegen productiekosten de koerskleding voor de 6000 deelnemers en vrijwilligers.”
De mens is de maat van alle dingen
Bioracer is op oudejaarsdag 1985 ontstaan als een uit de hand gelopen hobby. Op basis van zijn ervaring als amateurwielrenner, soigneur en wielercoach zag de Belg Raymond Vanstraelen een markt in innovatie van alles wat met wielrennen te maken heeft. Zijn uitgangspunt: het unieke van elk lichaam. Dat leidde tot het bouwen van ‘op maat gemaakte’ fietsen. Uiteindelijk besloot Bioracer in te spelen op de behoefte aan perfecte wielerkleding. “Bioracer ontstond uit het verlangen te verbeteren”, vervolgt Jorrit. “Verbeteringen kun je alleen realiseren door te weten hoe kleding van invloed is op de resultaten van degene die ze draagt. Met innovatieve meetapparatuur wordt vastgesteld welke wijzigingen bijdragen aan een betere aerodynamica en een groter comfort. Meten is weten. Met name de tijdritpakken zoals we ze kennen uit de grote koersen komen grotendeels uit onze fabrieken.”
Kleding, onderzoek en behandeling
Bioracer onderscheidt zich van zijn concurrenten doordat de kleding van idee via ontwerp tot productie volledig in eigen handen is. Alle stappen in dat proces zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd, de garantie dat uiteindelijk de kleding 100 procent aansluit op de individuele behoefte van de sporter. “Daar zie ik een parallel met Alpe d’HuZes”, merkt Jorrit op. “Via Alpe d’HuZes wordt kankeronderzoek gefinancierd. Ook zulke onderzoeken vereisen dat er stap voor stap gewerkt wordt naar een eindresultaat waar de kankerpatiënt iets aan heeft. En hoe meer behandelmethoden er beschikbaar zijn, des te beter kan stap voor stap een op de individuele patiënt afgestemd herstelproces worden aangeboden. Zo zullen steeds minder mensen aan kanker sterven!”
Juweeltjes van teamnamen
Bioracer heeft wereldwijd zo’n 600 medewerkers in dienst. De kleding wordt op vijf locaties geproduceerd. De koerskleding voor 2020/2021 komt uit de Roemeense vestiging. Jorrit: “Het is jammer dat onze Roemeense collega’s de teamnamen, die ze op de kleding printen, niet kunnen lezen. Daar zitten juweeltjes bij. De vasthoudendheid om kanker de wereld uit te krijgen lees je in veel namen terug, soms grappig verwoord, een glimlach op je gezicht toverend. Maar soms ook op een manier die leidt tot het moeten wegpinken van een traantje.”
Meer Bioracer-teams
“Jammer dat het coronavirus ertoe geleid heeft dat de voor 2020 geproduceerde kleding pas in 2021 de Alpe zal sieren”, constateert Jorrit. “Ook vind ik het jammer dat we geen extra team kunnen inschrijven. De animo ervoor was aanwezig. Iedereen heeft er begrip voor dat de voor 2020 ingeschreven deelnemers voorrang krijgen om hun missie tot een goed einde te brengen. Dan staat Bioracer in 2022 wel met meerdere teams aan de start. Uiteraard in prachtige nieuw ontworpen Bioracer-kleding!”
Kijk wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen en produceren van wielerkleding