Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over Alpe d'HuZes. Over inschrijven, training, kleding, reis en verblijf en inzamelen van donaties. Praktische informatie over de koersweek in juni en het laatste nieuws vind je in de Alpe d'HuZes-app. Download de app op je telefoon via de App Store of Play Store.
Algemeen
Wanneer is de koersweek?
Alpe d'HuZes is altijd op de 1e donderdag in juni. In 2025 is dat op donderdag 5 juni.
Maar het evenement meer dan de koersdag. De koersweek wordt op zondagavond geopend. Elke dag is er een avondprogramma waarin we kanker met elkaar bespreekbaar maken. Op woensdag is er Alpe d'HuZus voor vrijwilligers en begeleiders. Een fantastische week vol saamhorigheid en emotie. Ga voor de complete beleving! De koersweek is ook weer onderdeel van een heel koersjaar, waarin allerlei Alpe d'HuZes-dagen worden georganiseerd. Bekijk de jaaragenda.
Worden personen die zich inzetten voor Alpe d’HuZes betaald?
Nee! Alpe d’HuZes draait volledig op vrijwilligers. Iedereen die zich inzet voor Alpe d’HuZes doet dat voor 100% op vrijwillige basis. Van beveiliger of cateraar tot arts of voorzitter. Niemand ontvangt een vergoeding voor z’n werkzaamheden. Dit is in onze statuten vastgelegd.
Kan ik zowel fietsen als (hard)lopen op de koersdag?
Ja, dat kan. Als je je inschrijft als deelnemer kun je invullen dat je wilt fietsen en hardlopen of fietsen en wandelen. Je krijgt dan twee dezelfde startnummers van ons. Eén voor aan je fiets en één voor op je shirt, zodat al je beklimmingen geregistreerd worden.
Wat is de minimumleeftijd voor deelname en wat zijn de regels voor jonge deelnemers?
De minimumleeftijd voor deelname aan Alpe d'HuZes is 7 jaar (op datum koersdag). Voor deelnemers onder de 16 jaar dient en toestemmingsverklaring te worden ingevuld. Ze moeten begeleid worden door een volwassen ingeschreven deelnemer. En zij mogen niet met de fiets afdalen, maar maken, net als lopers, gebruik van het vervoer naar beneden met liften en bus (tegen geringe vergoeding). Voor meer info zie Voor kinderen.
Is er een wachtlijst voor deelname aan Alpe d'HuZes?
Nee, er is geen wachtlijst voor deelname aan Alpe d'HuZes. Er kunnen maximaal 5000 deelnemers meedoen en vol=vol.
Ik doe voor het eerst mee. Zijn er ook informatiedagen voor de deelnemers?
Er zijn voor deelnemers drie informatiedagen in Nederland. De data vind je in de jaaragenda. Tijdens de laatste, de 'kick-off', haal je ook de bestelde koerskleding op. De informatiedagen zijn ook interessant voor familieleden en eventuele supporters, dus neem ze gerust mee.
Inschrijving
Wanneer kan ik inschrijven voor Alpe d'HuZes 2025?
De inschrijving start op 13 oktober 2024 ('s avonds) en sluit op 31 maart 2025 om 23.59 uur of eerder als het maximum aantal van 5000 deelnemers is bereikt. Inschrijven kan alleen online, via de gele knop op de startpagina van deze website.
Wat zijn de inschrijfkosten?
Bij inschrijving voor Alpe d’HuZes betaal je 140 euro (tot 1 januari) en 155 euro vanaf 1 januari. Daarvoor krijg je:
-
jouw Alpe d’HuZes-outfit (shirt en broek);
-
jouw eigen actiepagina voor je persoonlijke verhaal en donaties;
-
een persoonlijk startnummer;
-
foerage: opkikkers en peptalks onderweg;
-
een onvergetelijke ervaring!
Met het inschrijfgeld betaalt Alpe d’HuZes ook materialen die we niet gesponsord kunnen krijgen.
Mag mijn hond mee?
Nee, honden mogen niet mee met de beklimming tijdens de koersdag. Hulphonden mogen wel mee.
Hoe schrijf ik een team in?
De teamcaptain schrijft als eerste zichzelf en het team in via de inschrijfpagina op deze website en vult vervolgens de namen en mailadressen van de teamleden in. De teamleden krijgen dan een e-mail met een link als uitnodiging voor deelname aan het team. Via deze link bevestigen zij hun deelname.
De inschrijving van een teamlid is pas definitief als hij of zij daarna:
- alle gegevens heeft ingevuld;
- het inschrijft heeft betaald;
- een bevestigingsmail van deelname heeft ontvangen;
- de actiepagina online is.
Let op: de link waarmee een teamlid zich kan aanmelden vervalt als de inschrijving wordt gesloten, dus wacht niet te lang.
Hoe kan ik leden toevoegen aan mijn team?
De teamcaptain kan leden toevoegen aan het team:
- log in op de actiepagina van het team;
- klik op 'Teamleden'
- klik op 'Lid toevoegen'
- vul naam en e-mailadres in
- klik op bewaar veranderingen.
Het teamlid ontvangt dan een link om de inschrijving te voltooien en is dan aan het team gekoppeld.
Let op: de inschrijving van een teamlid is pas definitief als hij of zij daarna:
- alle gegevens heeft ingevuld;
- het inschrijft heeft betaald;
- een bevestigingsmail van deelname heeft ontvangen;
- de actiepagina online is.
Ik ben uitgenodigd door een teamcaptain. Ben ik dan ook ingeschreven?
Nee, een uitnodiging betekent niet dat je bent ingeschreven. De inschrijving van een teamlid is pas definitief als hij of zij daarna:
- alle gegevens heeft ingevuld;
- het inschrijft heeft betaald;
- een bevestigingsmail van deelname heeft ontvangen;
- de actiepagina online is.
Let op: de link waarmee een teamlid zich kan aanmelden vervalt als de inschrijving wordt gesloten, dus wacht niet te lang.
Uit hoeveel leden bestaat een team?
Een team bestaat uit minimaal 2 en maximaal 10 leden, inclusief een deelnemende teamcaptain. Een niet-deelnemende teamcaptain wordt niet meegerekend in het maximaal aantal leden en ontvangt ook geen kleiding of startbewijs. Uiteraard is het mogelijk om met meerdere teams in te schrijven.
Kan ik beheerder zijn van twee of meer teams?
Ja, het is mogelijk om van twee of meer teams teamcaptain te zijn. Je hebt wel voor ieder account een ander e-mailadres nodig. Wil je zelf ook deelnemen, schrijf je dan één keer in als deelnemend teamcaptain. Voor het ander team of andere teams doe je dat als niet-deelnemend teamcaptain.
Wat is het inschrijfgeld voor teams?
Iedere deelnemer, dus ook een teamlid, betaalt inschrijfgeld (140 euro). Verder zijn er geen extra kosten voor een team.
Een niet-deelnemende teamcaptain hoeft geen inschrijfgeld te betalen, maar krijgt dus ook geen kleding of startnummer.
Kan ik onze teamnaam wijzigen?
Je kunt een teamnaam wijzigen tot en met 1 februari 2025. Stuur hiervoor een mailtje naar deelnemers@alpedhuzes.nl.
Tip: een teamnaam bestaat uit maximaal 25 tekens.
Onze werkgever wil het inschrijfgeld voor ons betalen, is dat ook mogelijk?
Ja, dat is mogelijk. De teamcaptain kan bij het aanmelden van het team ook meteen in één keer voor alle teamleden het inschrijfgeld betalen.
Ik heb me al individueel ingeschreven, maar wil met een team meedoen. Kan dat?
Ja, dat kan, maar wel in overleg met de teamcaptain en vóór 1 februari 2025. Stuur een e-mail, met in de cc deze teamcaptain, naar deelnemers@alpedhuzes.nl.
Moet je bij inschrijven al beslissen of je gaat fietsen of lopen?
Je kunt je manier van deelname - fietsen en/of (hard)lopen - nog wijzigen tot en met 1 maart 2025. Na deze datum gaan we de startbewijzen bestellen. Een wijziging kun je mailen naar deelnemers@alpedhuzes.nl
Ik heb me aangemeld voor Alpe d'HuZes, maar kan ik nog omwisselen naar Alpe d'HuZus?
Sta je al ingeschreven voor Alpe d'HuZes kun je jouw inschrijving tot uiterlijk 1 februari 2025 laten omzetten naar Alpe d'HuZus. Tenzij het maximaal aantal deelnemers voor Alpe d'HuZus al is bereikt. Na deze datum gaat de kleding in productie en de kleding voor Alpe d'HuZes verschilt van Alpe d'HuZus. Stuur hiervoor een mailtje naar deelnemers@alpedhuzes.nl
Ik heb een fout gemaakt bij het aanmaken van een inschrijving. Hoe kan ik dat wijzigen?
Heb je een fout gemaakt bij het aanmaken van een account of een inschrijving, bijvoorbeel in naam of adres? Stuur dan een e-mail naar deelnemers@alpedhuzes.nl.
Waar kan ik mij afmelden?
Dat kan via deelnemers@alpedhuzes.nl
Je inschrijfgeld krijg je niet terug. Dat komt ten goede aan het doel van Alpe d'HuZes: onderzoek naar kanker en verbeteren van kwaliteit van leven van mensen met kanker.
Eventuele donaties op je actiepagina worden ook niet teruggestort. Sta je individueel ingeschreven, dan kunnen we ze koppelen aan een andere deelnemer of een team. Sta je als teamlid ingeschreven, dan blijven deze donaties gekoppeld aan het team.
Ik ben helaas verhinderd, mag ik mijn inschrijving overdragen aan iemand anders?
Een inschrijving is persoonsgebonden en kun je niet overdragen aan iemand anders. Het is ook niet toegestaan, en ook niet mogelijk, om fictieve deelnemers op te voeren of namen en/of gegevens later aan te passen. Het vervangen van een teamlid binnen een team is wel mogelijk tot en met 1 februari 2025, mits de inschrijving nog geopend is. Dat nieuwe teamlid wordt dan beschouwd als een nieuwe inschrijving waarvoor inschrijfgeld moet worden betaald.
Waar vind ik het deelnemersreglement?
Lees het deelnemersreglement. Bij inschrijving ga je akkoord hiermee.
Donaties
Een actiepagina: wat is dat?
Er zijn twee soorten actiepagina’s: voor deelnemers en voor teams:
- Persoonlijke actiepagina: voor elke deelnemer
Jouw persoonlijke actiepagina is jouw visitekaartje voor je deelname aan Alpe d’HuZes. Je kunt er je persoonlijke verhaal vertellen: waarom doe je mee? Je kunt er een blog bijhouden, foto's en - individuele deelname - logo's plaatsen. Jouw actiepagina is een hulpmiddel om donateurs te motiveren en ze om ze op de hoogte te houden van je vorderingen.
Op deze pagina kan iedereen rechtstreeks geld doneren voor jouw actie. Dit kan via iDEAL, Creditcard of een factuur. iDEAL en creditcard heben de voorkeur, omdat het geld dan automatisch en direct wordt verwerkt op je actiepagina. Facturen moeten na betaling handmatig aan actiepagina's worden gekoppeld, wat gemiddeld 4 weken duurt. - Actiepagina voor het team
Als je deelnemer bent in een team, krijgt het team ook een algemene teampagina. Het team kan zich daar introduceren, hier is het totale streefbedrag van alle teamleden te zien en het bedrag wat het team samen heeft opgehaald.
Je hebt dan dus een teampagina met daarachter de actiepagina's van de teamleden.
De bedrijfslogo's van jouw persoonlijke sponsor(s) kun je door de teamcaptain laten uploaden naar de actiepagina. Het logo is dan zichtbaar op jouw pagina en op die van je teamcaptain.
Waar vind ik het logo van Alpe d'HuZes of ander promotiemateriaal voor mijn donatieacties?
Download hier je logo's en ander promotiemateriaal. Je kunt al het materiaal vrij gebruiken.
Hoe kan ik opgehaalde donaties storten op mijn actiepagina?
Zo stort je een bedrag – bijvoorbeeld een contante donatie of de opbrengst van een doneeractie – op je eigen actiepagina:
- ga naar: www.opgevenisgeenoptie.nl
- klik op de rode Doneer-knop;
- zoek je eigen actiepagina en maak de donatie verder af;
- vul eventueel naam en e-mailadres van de donateur in.
Vergeet niet je donateurs daarna te bedanken via je actiepagina!
Ik heb een donatie ontvangen, maar zie die niet op mijn actiepagina.
Misschien heeft je donateur het bedrag rechtstreeks op de algemene actiepagina van Alpe d’HuZes overgemaakt. Of als het een betaling via factuur is, zijn de betalingskenmerken misschien niet juist vermeld. Wij kunnen dit nakijken en herstellen, áls we de betalingskenmerken ontvangen: de datum van betaling, het rekeningnummer van de donateur en het bedrag.
Neem in dat geval contact op met: deelnemers@alpedhuzes.nl
Hoe kan ik een donateur bedanken als ik zijn of haar e-mailadres niet heb?
Na elke donatie ontvang je van ons een bevestigingsmail. Vanwege de privacywetgeving (AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming), mogen we geen e-mailadres van de donateur versturen. Maar zo kun je de donateur toch bedanken:
- log in op je actiepagina;
- kies voor de optie ‘Mijn donaties’, daar staan al jouw (persoonlijke) donaties vermeld;
- klik bij de donatie op de rode knop ‘Verstuur bedankje’;
- kies voor de standaardtekst of maak een eigen, persoonlijke tekst;
- vervolgens verandert de kleur van de knop in grijs en verandert de tekst in ‘Bedankje verstuurd’.
Een donatie is per ongeluk op een verkeerde pagina gestort. Kan dit gecorrigeerd worden?
Neem hiervoor contact op met team Deelnemerscoördinatie via deelnemers@alpedhuzes.nl
Mijn donateur heeft per ongeluk twee keer betaald. Kan dat één keer worden teruggestort?
Ja, dat kan. Stuur ons de betalingskenmerken (de datum van betaling, het rekeningnummer van de sponsor/donateur en het bedrag) en dan zorgen we ervoor dat het te veel betaalde bedrag wordt teruggestort. Hou er rekening mee dat dit een paar weken kan duren. Mailen kan naar: deelnemers@alpedhuzes.nl
Hoe maak ik een factuur aan voor een donatie?
Bekijk de handleiding factuur aanmaken voor een donatie aan een team, deelnemer, vrijwilliger of de organisatie.
Mijn donateur heeft via een factuur een donatie gedaan. Het bedrag staat nog onder 'toezeggingen' en niet onder 'behaald'. Hoe lang duurt dit?
Betaalde facturen komen binnen in een ander systeem en niet rechtstreeks op je actiepagina. Een betaalde factuur wordt niet automatisch omgezet in een 'donatie'. Dit moet handmatig gebeuren en dat duurt gemiddeld vier weken.
Kan ik ook anoniem doneren?
Ja, dat kan. Jouw naam wordt dan niet vermeld op onze website. De deelnemer ontvangt wel altijd een bevestigingsmail met jouw naam. Via de actiepagina kan hij of zij jou dan bedanken voor de donatie.
Wat is het verschil tussen een donateur en sponsor?
Een sponsor ondersteunt (de organisatie van) het Alpe d’HuZes-evenement financieel en/of in natura. Als tegenprestatie kan de sponsor op verschillende manieren extra aandacht krijgen, afhankelijk van de hoogte van het bedrag of de waarde van de steun in natura.
Meer weten over sponsoring? Mail naar sponsoring@alpedhuzes.nl
Hoe kan ik vanuit het buitenland doneren?
Donateurs in het buitenland kunnen via een donatie op factuur of een betaling via een creditcard doneren. Bij een donatie op factuur ontvangen zij een e-mail met de factuur en betalingsinstructies, waarna zij de donatie naar ons kunnen overmaken.
Is Alpe d’HuZes een ANBI erkend goed doel? Heb ik bij een donatie of sponsoring daarom een fiscaal voordeel?
Ja, Stichting Alpe d'HuZes is door de Belastingdienst ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) erkend. Lees meer op Belastingdienst.nl over wat dat voor jou als sponsor of donateur betekent.
Tot wanneer kan er gedoneerd worden?
Het koersjaar wordt eind september afgesloten en dan gaan ook de actiepagina's dicht. Tot die tijd blijven de actiepagina's online en kan er ook gedoneerd worden.
Ik zie dat op mijn bankafschrift dat het geld wordt overgemaakt naar een andere rekening van Stichting Alpe d'HuZes dan op de website staat. Klopt dit?
Ja, dit klopt. Onze website maakt gebruik van een internationaal betalingsplatform voor de betalingen met iDeal en Creditcard. Dit betalingsplatform zorgt ervoor dat betalingen/donaties worden geregeld met de bank van diegene die betaalt. En daarvoor hebben wij een apart rekeningnummer bij dit betalingsplatform, waar dit geld op binnenkomt. Al het geld wordt elke dag overgeheveld van de ene naar de andere bankrekening.
Ik doe niet mee aan Alpe d’HuZes maar wil wel geld ophalen. Kan dat?
Ja, dat kan. Meld je aan als vrijwilliger. Je krijgt dan een eigen actiepagina waarop mensen kunnen doneren of waar je geld van acties op kunt zetten.
Waarom zou ik Alpe d’HuZes als donateur of sponsor steunen?
- Met jouw steun draag je bij aan meer (wetenschappelijk) onderzoek naar kanker en naar de verbetering van kwaliteit leven van mensen met kanker. Met als doel: het zo snel mogelijk onder controle krijgen van kanker als ziekte en daarmee een toekomst waarin mensen niet meer doodgaan aan kanker.
- Je steekt nabestaanden en kankerpatiënten een hart onder de riem.
- Onbaatzuchtig iets voor een ander doen geeft een goed gevoel.
- Je kunt of wilt niet zelf deelnemen aan het evenement, maar zo help je tóch. Elke euro helpt!
Als donateur van een deelnemer of team:
- gaat jouw donatie aan het Alpe d’HuZes/KWF-fonds direct en voor 100% naar kankeronderzoek;
- sta je de deelnemer bij in zijn motivatie en enthousiasme om aan Alpe d’HuZes deel te nemen;
- krijg je een tegenprestatie, bijvoorbeeld door vermelding van logo op actiepagina, of op de teamkleding. Bekijk de tabel Donatiemogelijkheden.
Als sponsor van Alpe d'HuZes:
- kun je financieel of in natura bijdragen aan de organisatie van dit evenement en kan Alpe d’HuZes jaarlijks miljoenen euro’s beschikbaar stellen voor kankeronderzoek;
- kun je hiervoor exposure krijgen die je naamsbekendheid vergroot en bijdraagt aan een positief imago. Bekij de tabel Tegenprestaties sponsoren.
- versterk je de saamhorigheid binnen de organisatie om samen iets te doen voor een goed doel. Dit heeft een positieve invloed op werknemers.
- draag je bij aan maatschappelijk verantwoord en bewust ondernemen en kun je het onderdeel maken van de mvo-strategie.
- En wil je niet sponsoren, maar met een bedrijfsteam meedoen aan Alpe d'HuZes: ook dat kan!
Hoe wordt het geld uit het Alpe d’HuZes/KWF-fonds besteed?
Alle donaties gaan direct naar het Alpe d’HuZes/KWF-fonds, dat wordt beheerd door KWF Kankerbestrijding. Vanaf de oprichting van Alpe d’HuZes is KWF Kankerbestrijding verantwoordelijk voor de besteding van deze opbrengsten. 100% van de donaties gaat naar kankeronderzoek en de verbetering van kwaliteit van leven met kanker. Op KWF.nl lees je welke kankeronderzoeken gefinancierd worden uit het Alpe d'HuZes/KWF-fonds.
Koerskleding
Hoe kan ik de koerskleding bestellen?
Na de inschrijving ontvang je een e-mail met link naar de speciale webshop van onze kledingleverancier (Bioracer). In deze webshop kan je een gratis kledingset (broek en shirt) bestellen. Het is ook mogelijk om tegen betaling extra kledingstukken aan te schaffen.
De deadline voor het bestellen van gepersonaliseerde koerskleding met (team)naam en logo's donateurs is 10 februari 2025. Tot uiterlijk 31 maart 2025 kun je dan nog (extra) koerskleding bestellen zonder (team)naam en logo’s.
Kan ik de koerskleding ook passen?
Je kunt de koerskleding passen tijdens de deelnemersdag in november (zie agenda) en vanaf dinsdag 19 november 2024 op de volgende locaties:
Hoe kan ik logo’s voor mijn shirt uploaden?
Individuele deelnemers en de teamcaptains ontvangen een extra e-mail van Bioracer met een link naar de uploadpagina voor de logo's. Teamleden moeten hun logo's dus zelf naar hun teamcaptain mailen die ze vervolgens upload.
Deelnemers van de Alpe d'HuZus kunnen geen logo's laten drukken op hun shirt.
Lees meer over uploaden logo koersshirt.
Wat is de deadline voor aanleveren logo's?
De deadline voor het aanleveren van logo's is maandag 10 februari 2025 (om 23.59 uur).
Hoeveel logo's kunnen er op mijn shirt?
Wordt de extra bestelde kleding ook bedrukt met de logo's?
Ja, ook op alle extra bestelde bovenkleding (bijv. regenjas, windstopper, winterjack) worden de aangeleverde logo's bedrukt door Bioracer.
Wat als ik na de deadline voor logo's nog een grote donatie krijg?
Wanneer ontvang ik mijn koerskleding?
De bestelde kleding (inclusief de eventuele extra bestelde artikelen) kan worden opgehaald tijdens de kick-off op Papendal (zie agenda).
Ik heb een verkeerd maat besteld. Kan ik mijn kleding omruilen?
Nee, dat is niet mogelijk. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, hebben we geen voorraadartikelen. Daarnaast wordt de bovenkleding ook bedrukt met jouw (team)naam en eventuele logo's. Hierdoor is omruilen van de kleding niet mogelijk.
Twijfel je over de juiste maatvoering? Kom dan de kleding passen tijdens de deelnemersdag in november (zie agenda). Of ga langs bij de winkels waar de paskleding na die datum ook beschikbaar is.
Training
Ik heb nog nooit een berg als Alpe d’Huez beklommen. Hoe moet ik trainen?
De beklimming van de Alpe d’Huez is een stevige klus, zeker als je meerdere beklimmingen op één dag doet. Maar met een goede voorbereiding en training verschijn je fit aan de start en gaat het je zeker lukken.
Alpe d’HuZes is geen wedstrijd, dus kies je eigen tempo. Ruststops onderweg en aanmoedigingen van onze vrijwilligers en je supporters krijgen je over de streep. Op onze trainingspagina vind je tips en handleidingen om je te helpen naar de top te gaan.
Is een sportmedisch onderzoek verplicht en wat is het nut daarvan?
Een sportmedisch onderzoek is niet verplicht, maar we raden je sterk aan dit wel te doen. Je kunt een sportmedisch onderzoek vergelijken met een apk-keuring voor je lichaam: een check voordat je je lichaam serieus gaat belasten.
Reis en verblijf
Wanneer kan ik het best aankomen in Frankrijk?
Wil je niks missen van de koersweek, plan je reis dan zo dat je in de loop van zondagmiddag aankomt. Je kunt dan ‘s avonds de opening bijwonen in het Palais des Sports op de Alpe d’Huez. Ben je er zaterdag al, dan kun je het konvooi van de Alpe d’HuZes-vrachtwagens de berg op zien gaan. Heel indrukwekkend!
Is het voor jou onmogelijk om de hele koersweek bij te wonen? Houd er dan rekening mee dat je op maandag, dinsdag of woensdag je startnummer moet ophalen in het Palais des Sport boven op de berg in Alpe d’Huez.
Ook handig om te weten is dat de berg is afgesloten voor autoverkeer op:
- woensdag tijdens Alpe d'HuZus van 10.00 tot 16.00 uur.
- donderdag tijdens de Alpe d’HuZes-koersdag van 03.00 tot 20.00 uur.
Hoe kan ik naar Alpe d’Huez reizen?
De afstand van Utrecht naar de Alpe d’Huez is circa 1050 kilometer en er zijn verschillende manieren om daar te komen:
- Met de auto: heb je nog plek over in je auto of wil je met iemand meerijden? Meld je dan via de Samen Rijden-widget.
- Met de trein: tot en met Grenoble kun je per trein reizen. Daar kun je een auto huren of je neemt de bus. Vanaf het busstation in Grenoble rijden shuttlebussen in 1,5 uur naar het dorp Alpe d’Huez.
- Met de fiets: goedkoop, milieuvriendelijk en meteen een goede training voor de grote dag. Trek er wel minimaal een week voor uit!
Waar kan ik overnachten?
Je kunt een accommodatie zoeken beneden in het dal bij de start, of boven op de berg bij de finish. Wil je kamperen of overnacht je liever in een hotel of appartement?
Kies maar:
- Boven op de berg: Alpe d’Huez.
- Beneden in het dal: Bourg d’Oisans.
- Hotels en appartementen: Frankrijk Huis, Airbnb, Vrbo, Home to Go.
- Campings: La Cascade de Sarenne, Le Colporteur, La Piscine, RCN Belledonne
Is er tijdens de koersweek ook (openbaar) vervoer van en naar boven?
Nee, alleen op de koersdag op donderdag kunnen deelnemers en supporters tussen 7.00 en 20.00 uur gebruik maken van vervoer (skilift in combinatie met bus). Tickets voor dit vervoer kunnen tijdens de koersweek aangeschaft worden bij de recepties van Alpe d'HuZes.
Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?
Hier een overzicht van oplaadplekken dat we ontvingen vanuit Alpe d’Huez:
- Huez – overdekte parking.
- Route d’Huez – bij Hotel Le PopAlp
- Avenue des jeux – bij de ijsbaan
- Overdekte parking in de Rue des Jeux
- Buiten bij de overdekte parking op de Avenue du Rif Nel
- Parking Rif Nel
- Eclose Du Haut – Rue du 93eme RAM – dichtbij de toiletten
- Overdekte parking Couvert des Bergers
Via deze link https://moncompte.reseau-eborn.fr/map kom je op een overzicht. Buiten dit lijstje hebben enkele accommodaties in de parkeergarages ook oplaadmogelijkheden zoals Résidence Eclose.
Verzorgt Alpe d'HuZes ook ontbijt, lunch en diner tijdens de koersweek?
Jazeker! Team Catering serveert tijdens de koersweek dagelijks ontbijt, lunch en diner in het Palais des Sports, bij het finishplein in Alpe d'Huez. Deelnemers, sponsors, supporters en vrijwilligers zijn welkom om gezellig met elkaar te eten en ervaringen uit te wisselen.
Om verzekerd te zijn van een maaltijd moet je vooraf online tickets bestellen (dit i.v.m. sponsoring en inkoop). Dit kan vanaf eind februari.
Op dinsdagavond is er een barbecue-avond in Bourg d’Oisans. Ook hiervoor kun je vooraf tickets bestellen.
Koersdag
Ben ik verplicht om te starten om 04.30 uur?
Nee, het is zeker niet verplicht om vroeg te starten. Iedereen mag zelf bepalen wat de beste starttijd is. Overigens raden we je wel aan om vroeg te starten. Het is een magisch moment om met alle 5000 deelnemers te starten vanuit het dal. Je wordt aangemoedigd door heel veel supporters en in het donker zijn de duizenden brandende kaarsen voor alle dierbaren in de 21 bochten nog mooier zichtbaar. Een moment om nooit meer te vergeten.
Ook als je meerdere keren de berg wilt beklimmen is het aan te raden om vroeg te starten.
Ik verblijf bovenop de berg. Hoe kom ik als wandelaar dan bij de 1e start om 4.30 uur?
Deelnemers moeten voor de 1e start zelf het vervoer naar beneden regelen. Heb je zelf geen vervoer, regel dan tijdens een lift. Je kan hiervoor bijvoorbeeld ook een oproep plaatsen via onze sociale kanalen. Tijdens de koersweek zijn we een grote familie en helpen we elkaar.
Hoe laat wordt de berg afgesloten voor verkeer?
Tijdens Alpe d'HuZus op de woensdag is de weg naar boven afgesloten tussen 10.00 en 15.00 uur. Op donderdag is de weg afgesloten tussen 3.30 uur en 20.00 uur. Alleen bewoners en werknemers kunnen op beide dagen onder begeleiding van motards gebruik maken van de bergweg. Al het overige verkeer wordt tegengehouden.
Zijn er ook verzorgingsposten onderweg?
Tijdens de koersdag zijn er 4 verzorgingsposten: op het startplein, in bocht 16, in bocht 7 en na de finish. Vrijwilligers delen hier drinken en eten uit, er staan toiletten, er is een medische post en ook een mobiele reparatieteam voor kleine reparaties aan de fiets.
Ik wil de berg meerdere keren op (hard)lopen, hoe kom ik weer beneden?
Wandelaars, hardlopers en deelnemers onder de 16 jaar mogen niet afdalen naar het dal. Zij maken gebruik van het gecombineerde vervoer van bus en skilift, die hen weer terugbrengen naar het startplein in het dal. Tickets voor dit vervoer zijn tijdens de koersweek te koop bij de recepties van Alpe d'HuZes.
Waar vind ik meer informatie over de koersdag?
Meer informatie over het programma van de koersdag en de rest van de koersweek vind je in de Alpe d'HuZes-app. Je vindt die in de App store en Play store.