Deelnemersreglement Alpe d'HuZes 2025
Alpe d’HuZes is geen wedstrijd of toertocht. Het doel is zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker, door de Alpe d’Huez fietsend, hardlopend of wandelend één tot zes keer te beklimmen. Als je deelneemt aan Alpe d’HuZes gelden voor jou de volgende regels.
Vervoermiddel
Toegestane vervoermiddelen zijn:
- alleen op spierkracht voortbewogen fietsen
- speciale fietsen in verband met een handicap
Alle deelnames die anders zijn dan lopen of fietsen op een normale fiets, bijvoorbeeld skaters, wheelen, handbiken of e-bikes, moeten worden voorgelegd aan de organisatie. Speciale verzoeken kun je met een uitgebreide motivatie naar ons e-mailen (deelnemers@alpedhuzes.nl). Beslissingen over deelname met speciaal vervoer worden te allen tijde door Alpe d’HuZes genomen en zijn bindend.
Enkele belangrijke gegevens over Alpe d’HuZes 2025
- Donderdag 5 juni: start om 4.30 uur (in Bourg d’Oisans).
- De laatste startmogelijkheid is om 18.00 uur. Daarvoor is om 16.45u de start van de saamhorigheidsklim voor lopers en om 17.00u de start van saamhorigheidsklim voor fietsers.
- De finish in Alpe d’Huez sluit om 20.00 uur.
- Per deelnemer worden maximaal zes beklimmingen geregistreerd.
- Bij inschrijving verklaar je dat je bekend en akkoord bent met de inhoud van dit reglement. Bij niet-naleving van dit reglement kan de organisatie je uitsluiten van deelname.
- Je dient je volledig in te zetten om het streefbedrag van 2.500 euro te behalen en dit te doen via je actiepagina. Eventuele contante donaties en financiële voordelen die voortvloeien uit Alpe d’HuZes, maak je over naar je actiepagina (zoals bijv. gesponsord vervoer, levensmiddelen, gesponsorde fiets).
- Donaties die worden gedaan via andere Crowdfunding platforms (die meestal kosten in rekening brengen en daarmee in strijd zijn met de visie van Alpe d’HuZes), zijn niet te koppelen aan je actiepagina. Dit geld wordt ontvangen op onze algemene bankrekening.
Indien wij donaties ontvangen op onze algemene bankrekening en deze niet zijn voorzien van een betalingskenmerk (zoals vermeld op de factuur), zullen wij proberen die te koppelen aan een actiepagina. Mochten wij deze donaties niet te koppelen zijn dan worden deze donaties gezien als algemene donaties en worden wel meegeteld bij het totaalbedrag, die Stichting Alpe d’HuZes overmaakt aan de Alpe d’HuZes/KWF fonds. - Een teamcaptain is namens het team verantwoordelijk dat de teamleden zich inzetten om het streefbedrag van 2.500 euro per persoon te behalen. Een team dient het meervoudige van het streefbedrag van 2.500 euro op te halen.
- Ook is een teamcaptain verantwoordelijk dat de teamleden tijdig hun deelnemerskleding bestellen. Een individuele deelnemer is zelf verantwoordelijk voor het tijdig bestellen van zijn/haar deelnemerskleding.
- De teamcaptain is verantwoordelijk om op tijd logo’s aan te leveren voor op de achterzijde van het teamshirt. Een individuele deelnemer is dat voor zijn/haar logo’s op zijn/haar eigen shirt. Aanleveren van logo’s is niet verplicht, maar kan o.a. helpen om donaties te werven bij bedrijven.
I. Inschrijving
- De inschrijvingstermijn start 13 oktober 2024 en sluit op 31 maart 2025 om 23.59 uur of bij het bereiken van 5.000 deelnemers. Verzoeken tot deelname na sluiting van deze termijn kun je met motivatie naar ons e-mailen (deelnemers@alpedhuzes.nl). Beslissingen over toelating worden door Alpe d’HuZes genomen en zijn bindend.
- Een inschrijving is persoonsgebonden (per inschrijving/registratie 1 persoon) en is op geen wijze overdraagbaar. Ook niet middels het overdragen van het startnummer aan een andere persoon. Let op: Inschrijving gebeurt met behulp van je e-mailadres. Dit e-mailadres kan maar voor één persoon gebruikt worden, dus niet voor bijvoorbeeld een partner of kinderen die zich ook willen inschrijven. Iedere deelnemer heeft zijn eigen persoonlijke account. Indien je voor 10 februari 2025 om 23.59 uur je kleding hebt besteld, ontvang je een gepersonaliseerde kledingset.
Deelnemers die na 10 februari 2025 hun kleding bestellen, ontvangen wel een kledingset, maar zonder (team)naam en eventuele (team)logo’s.
- De inschrijving is alleen definitief als het inschrijfgeld is betaald, de inschrijving is bevestigd per mail en je actiepagina online is. De inschrijving bestaat uit 3 stappen:
1) het aanmaken van een account,
2) de feitelijke inschrijving (betaling inschrijfgeld en bevestiging van inschrijving) en je eigen actiepagina.
3) het bestellen van de koerskleding.
Het inschrijfgeld moet direct bij het inschrijven (bij stap 2) worden betaald. Als er niet is betaald, worden je gegevens die (bij stap 1) zijn ingevuld, wel opgeslagen, en kan op een later moment de inschrijving (stap 2) worden afgerond. Na het afronden van stap 2 ontvang je de bevestigingsmail van je inschrijving. Als je deze ontvangen hebt, dan is je actiepagina online en dan ben je ingeschreven. Bij stap 3 ontvang je een e-mail met toegang tot de webshop van onze kledingleverancier Bioracer, deze mail ontvang je een dag na inschrijving. Via deze website kun je gratis één basisset Alpe d’HuZes-kleding bestellen. Ook is het mogelijk om tegen betaling extra kleding te bestellen. Extra kleding besteld voor 10 februari 2025 om 23.59u wordt ook bedrukt met (team-)naam en eventueel aangeleverde logo’s. Alle bestelde kleding wordt tijdens de Kick-off (11 mei 2025) uitgeleverd.
- Zolang er geen inschrijfgeld is betaald, is de inschrijving niet definitief en is de inschrijving niet gelukt. Als stap 1 is afgerond, wordt een mail verstuurd met gegevens van je account. Is de betaling afgerond, dan ontvang je een bevestigingsmail dat je inschrijving is gelukt. Je actiepagina wordt hierdoor ook aangemaakt. Je bent deelnemer aan Alpe d’HuZes 2025 als je inschrijving is bevestigd per mail.
- Teamleden worden uitgenodigd door de teamcaptain en ontvangen een e-mail met link. Via deze link schrijven zij zich in; dit zorgt ervoor dat teamleden in het juiste team terechtkomen. Een uitnodiging als teamlid is nog geen zekerheid van deelname. Je bent hiervan pas verzekerd als je de uitnodiging hebt omgezet in actieve deelname zoals beschreven bij punt 3. Al je gegevens zijn ingevuld en inschrijfgeld is betaald. Je een bevestigingsmail van inschrijving hebt ontvangen en je actiepagina online is.
In het kort:
Je kunt op drie manieren deelnemen: (1) fietsend, (2) (hard)lopend en (3) fietsend en (hard)lopend. Elke andere manier dient aan de organisatie te worden voorgelegd en wordt door de organisatie beoordeeld.
II. Inschrijfvoorwaarden
- Een inschrijving is persoonlijk (1 persoon per inschrijving) en is niet overdraagbaar. Ook niet middels het overdragen van het startnummer.
- Je inschrijving is per e-mail bevestigd, je hebt het inschrijfgeld betaald en je hebt een actiepagina.
- Een team bestaat uit minimaal twee en maximaal tien actieve deelnemers. Een teamcaptain die niet meefietst of -loopt, telt niet mee als actieve deelnemer. Deze betaalt geen inschrijfgeld, krijgt ook geen kledingset en geen startbewijs.
- Het inschrijfgeld bedraagt 140 euro inclusief btw (t/m 31 december 2024 23.59u) en vanaf 1 januari 2025 om 00.00u bedraagt het inschrijfgeld 155 euro inclusief btw. Daarbij is een basisset Alpe d’HuZes-kleding inbegrepen (zie ook artikel I). Het inschrijfgeld moet direct na het inschrijven worden betaald.
- Let op: het inschrijfgeld is alleen via iDEAL of creditcard te betalen.
- Het is niet toegestaan en ook niet mogelijk om fictieve deelnemers op te voeren of namen en/of gegevens later aan te passen. Het vervangen van een teamlid binnen een team is wel mogelijk tot en met 10 februari 2025 om 20.00 uur (mits de inschrijving nog open is); dat nieuwe teamlid wordt dan beschouwd als een nieuwe inschrijving waarvoor inschrijfgeld moet worden betaald. De organisatie bepaald of een deelnemer vervangen mag worden. Bij inschrijving van een team is de teamcaptain te allen tijde aanspreekpunt voor de organisatie van Alpe d’HuZes. De teamcaptain is verantwoordelijk voor het tijdig voldoen aan alle criteria.
- Je gaat akkoord met eventueel gebruik van je beeltenis in druk, op foto, film, video en dergelijke voor promotionele doeleinden (o.a. website) van de Stichting Alpe d’HuZes, zonder daarvoor een vergoeding te claimen.
- Inschrijfgeld en eventueel gerealiseerde opbrengsten uit donaties of sponsorgeld worden niet geretourneerd, ook niet bij vrijwillige uitschrijving, bij uitsluiting van deelname of bij annulering van het evenement. Wel wordt de kleding die bij het inschrijfgeld is inbegrepen, uitgeleverd. Voor een teamlid wordt deze kleding uitgeleverd aan de teamcaptain. Alpe d’HuZes levert een dienst met betrekking tot vrijetijdsbesteding. Hierdoor is het herroepingsrecht niet van toepassing.
- Als een ingeschreven deelnemer om medische redenen niet mag meedoen en dit medisch advies voor 10 februari 2025 om 20.00 uur is voorgelegd aan de organisatie (via deelnemers@alpedhuzes.nl), dan is het mogelijk dat het inschrijfgeld wordt gerestitueerd. Daarbij geldt:
- In geval van restitutie om medische redenen zal er geen Alpe d’HuZes-kleding worden geleverd.
- Gerealiseerde opbrengsten uit donaties of sponsorgeld worden niet geretourneerd.
- Je bent verplicht om op de koersdag (5 juni 2025) Alpe d’HuZes-kleding van 2025 te dragen en het startnummer met tijdregistratiechip (met aan de voorzijde het nummer, je naam en evt teamnaam) te bevestigen. De bevestiging wordt geleverd bij de uitlevering van het startnummer. Een startnummer mag niet worden overgedragen aan andere persoon, dit i.v.m. persoonlijke gegevens die er aan gekoppeld zijn. Misbruik van het startnummer is te allen tijde voor eigen risico.
Vul op de achterzijde van het startnummer – dat je in Frankrijk ontvangt – je persoonlijke gegevens in zoals die op je ID/paspoort staan vermeld. Mocht je tijdens je deelname aan Alpe d’HuZes een pberoep moeten doen op medische zorg, dan is het van belang dat wij op de hoogte zijn van eventuele allergieën, of je geneesmiddelen gebruikt en of je onder behandeling bent van een huisarts en/of een specialist; ook de naam van je zorgverzekeraar en je polisnummer zijn nodig. Die gegevens kunnen van grote waarde zijn bij het eventueel stellen van een juiste diagnose en het zo nodig instellen van een behandeling. - Je bent verplicht de aanwijzingen van de op het parcours aanwezige Alpe d’HuZes-organisatie en Alpe d’HuZes-motards op te volgen.
- Van elke deelnemer, individueel of teamlid, verwachten we dat die zich tot het uiterste inspant om een bijdrage van minimaal 2.500 euro bijeen te brengen. Daarbij maak je contante donaties en financiële voordelen die voortvloeien uit Alpe d’HuZes, (zoals bijv. gesponsord vervoer, levensmiddelen, gesponsorde fiets) over naar je actiepagina.
- Je houdt je persoonlijke actiepagina bij op de website; teamcaptains houden ook de teampagina bij. Via deze actiepagina kun je als deelnemer je donaties werven en zien welk totaalbedrag aan donaties je hebt ontvangen. Je persoonlijke actiepagina wordt direct aangemaakt bij je inschrijving.
- Teamcaptains zien er op toe dat alle teamleden zich inzetten om het streefbedrag van 2.500 euro halen. Een team dient het meervoudige van het streefbedrag van 2.500 euro bijeen te brengen. Bijv: een team van 5 deelnemers dient 5x 2.500 euro bijeen te brengen.
- Donaties die worden gedaan via andere Crowdfunding platforms (die meestal kosten in rekening brengen en daarmee in strijd zijn met de visie van Alpe d’HuZes), zijn niet te koppelen aan je actiepagina. Dit geld wordt ontvangen op onze algemene bankrekening.
Indien wij donaties ontvangen op onze algemene bankrekening en deze niet zijn voorzien van een betalingskenmerk (zoals vermeld op de factuur), zullen wij proberen die te koppelen aan een actiepagina. Mochten wij deze donaties niet te koppelen zijn dan worden deze donaties gezien als algemene donaties en worden wel meegeteld bij het totaalbedrag, die Stichting Alpe d’HuZes overmaakt aan de Alpe d’HuZes/KWF fonds. - Iedere deelnemer is zelf verantwoordelijk om op tijd zijn deelnemerskleding te bestellen via de webshop van onze kledingleverancier. De deelnemer ontvangt een mail na de inschrijving waar in toegang verleend wordt tot de persoonlijke webshop. Deze mail ontvang je een dag na inschrijving.
- Bij een team is de teamcaptains medeverantwoordelijk voor het bestellen van de kleding door teamleden. De teamcaptain kan in zijn webshop zien wie er wel of niet besteld hebben. En kan zijn teamleden erop wijzen dat erop tijd besteld moet worden.
- Alleen individuele deelnemers en teamcaptains kunnen logo’s aanleveren voor op het koersshirt, via de speciale website van onze kledingleverancier. Zij ontvangen een e-mail met uitleg over de procedure incl. link naar deze speciale website. Bioracer start met het versturen van deze mail na 20 oktober 2024.
Met deze service kun je de op achterzijde van het shirt, sponsorlogo’s laten “drukken” van je (team)sponsoren. Een aantal spelregels:- Er zijn 16 vakken (ieder vakje is maximaal 5cm x 6cm) verdeeld over de achterzijde van het shirt.
- Voor ieder logo dient een donatie te zijn gedaan.
- Voor een individuele deelnemer en een team van maximaal 2 personen is die donatie €250 per logo.
- En voor een team van 3 tot 10 leden is dat donatiebedrag €500 per logo.
- Alle voorwaarden zijn te lezen op de speciale website van Bioracer.
- Je gezondheid is je eigen verantwoordelijkheid. We raden alle deelnemers aan zich sportmedisch te laten onderzoeken. Deelname aan Alpe d’HuZes moet veilig en vooral in goede gezondheid gebeuren; je levert immers een zware lichamelijke inspanning.
Een sportmedisch onderzoek wordt door de organisatie niet verplicht gesteld, maar wel dringend aangeraden. Een sportmedisch onderzoek heeft een preventief karakter en is bedoeld om te komen tot een veilige en verantwoorde sportbeoefening. Ook geeft het uitgebreide onderzoek inzicht in je conditie en krijg je een passend, gericht trainingsadvies.
Je kunt een sportmedisch onderzoek bij verschillende instanties aanvragen. In sommige gevallen wordt het zelfs vergoed door de zorgverzekeraar.
Deelname aan Alpe d’HuZes vindt plaats op eigen risico; zie ook artikel VII.1 en VII.2.
III. Deelnemers onder de 16 jaar
Onder ‘deelnemers jonger dan 16 jaar’ wordt verstaan: ‘deelnemers die op de koersdag nog geen 16 jaar en minimaal 7 jaar zijn’.
Deelnemers jonger dan 16 jaar:
- Doen mee onder verantwoordelijkheid van hun ouder en/of verzorger en hebben de schriftelijke goedkeuring van hun ouder en/of verzorger nodig. Daarvoor moet een ‘toestemmingsverklaring’ worden ingevuld. De toestemmingsverklaring moet vóór 1 maart 2025 worden gemaild naar: leeftijdsverklaring@alpedhuzes.nl
- Doen mee onder een een-op-een-begeleiding van een volwassene. Deze begeleider is ook als deelnemer ingeschreven.
- Mogen niet per fiets afdalen. De organisatie faciliteert vervoer naar beneden met liften en daarna bussen naar de start, tegen een geringe betaling
- Kunnen alleen ingeschreven worden als de begeleider ook ingeschreven is als deelnemer. Zij moeten allebei aan alle voorwaarden in dit deelnemersreglement voldoen.
IV. Alpe d’HuZes-kleding
Een belangrijk onderdeel van de herkenbaarheid van het evenement is de gelijkheid in kleding.
- Je bent als deelnemer verplicht gedurende de beklimming(en) op de koersdag Alpe d’HuZes-fietskleding of Alpe d’HuZes-loopkleding van 2025 te dragen. Ons evenement wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren die op de koerskleding staan. Zonder deze sponsoren kunnen wij ons evenement niet organiseren.
- Alpe d’HuZes-kleding kun je na inschrijving bestellen via de website van onze kledingleverancier. Iedere deelnemer ontvangt na inschrijving (zie II.16) een e-mail van onze kledingleverancier met toegang tot de website voor het bestellen van Alpe d’HuZes-kleding. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bestellen van kleding. Via deze website kun je wijzigingen aanbrengen in de bestelling (uiterlijk 10 februari 2025 om 23.59 uur) en kun je tegen betaling extra kleding bestellen.
Voor wijziging van shirt/broek een mailtje naar deelnemers@alpedhuzes.nl. - Daarnaast dien je als deelnemer uiterlijk 10 februari 2025 je kleding te bestellen. Indien na 10 februari de kleding wordt besteld zal er geen gepersonaliseerde kleding worden geleverd, maar wordt een er blanco kledingset geleverd (dat betekend dat op de achterzijde geen naam en logo’s worden gedrukt).
- De kleding wordt tijdens de Kick-off van Alpe d’HuZes (11 mei 2025) op Papendal (Arnhem) uitgereikt. Ieder team en iedere individuele deelnemer is verplicht de kleding daar zelf op te halen of op te laten halen. Er is geen andere mogelijkheid om de kleding op te halen.
- De kleding wordt niet opgestuurd en niet meegenomen naar Frankrijk door de organisatie.
V. Veiligheid
Tijdens de beklimming en de afdaling is het voor de fietsende deelnemer verplicht om een fietshelm te dragen.
- Op de koersdagen is de maximumsnelheid voor de dalende fietser 45 kilometer per uur of anders op aanwijzing van de Alpe d’HuZes-organisatie.
- Wandelaars en hardlopers dienen zoveel mogelijk rechts van de weg te lopen. Niet te breed over de weg, max. 2 personen.
- Als deelnemer moet je zelf afdoende verzekerd zijn tegen alle eventuele schade die je aanbrengt aan anderen en/of aan eigendommen van anderen. De aangewezen verzekering hiervoor is een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) die geldig is in Frankrijk en voor dit evenement. Ook moet je beschikken over een adequate reis- en ziektekostenverzekering die geldig is in Frankrijk, inclusief eventuele repatriëringskosten.
- Als deelnemer moet je zelf verzekerd zijn voor deelname aan een sportieve prestatie in Frankrijk. Als je verzekeringsmaatschappij dit heeft uitgesloten, moet je je hiervoor apart verzekeren.
- De fietsende deelnemer verklaart te beschikken over een deugdelijke fiets en deugdelijk fietsmateriaal.
- Honden zijn uitgesloten van “deelname” (meelopen of meerijden) tijdens Alpe d’HuZes. Enige uitzondering zijn hulphonden en (blinde)geleidehonden. Deze dienen wel te worden aangemeld (via deelnemers@alpedhuzes.nl). Daarbij wordt beoordeeld of dit “officiele” hulphonden of (blinde)geleide honden zijn.
Wandelaars
De afgelopen jaren zien wij een grote toename van het aantal wandelaars. De organisatie zal afhankelijk van het aantal wandelaars maatregelen kunnen nemen, bijvoorbeeld v.w.b. de startprocedure, om het evenement in goede banen te leiden. Deze zullen vooraf aan de koersweek aangekondigd worden.
VI. Aanwijzingen en overtreding daarvan
- Je moet de aanwijzingen van de Alpe d’HuZes-organisatie onmiddellijk opvolgen.
- Je moet de aanwijzingen van de Franse autoriteiten onmiddellijk opvolgen.
- De Franse verkeersregels en wetgeving zijn van toepassing en moeten worden gerespecteerd.
- Bij ongeoorloofd gedrag kun je door de organisatie van verdere deelname worden uitgesloten.
- Omdat Alpe d’HuZes een evenement is dat plaatsvindt in Frankrijk, houden we ons aan de algehele maatregelen van de Franse autoriteiten. Die zijn geldend!
VII. Aansprakelijkheid
- Deelname aan Alpe d’HuZes is te allen tijde volledig op eigen risico van de deelnemer.
- De organisatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan of is ontstaan voorafgaand aan, tijdens of na afloop van deelname aan het evenement. Dit geldt ook bij afgelasten of verplaatsen van het evenement, en voor ongevallen, diefstal of welke schade dan ook.
VII. Overige
In geval van onduidelijkheid in of onvolledigheid van het reglement besluit de organisatie wat de handelwijze moet zijn.
Heb je nog vragen, klachten of opmerkingen? Kijk dan eerst bij de FAQ op de website www.opgevenisgeenoptie.nl. Zit het antwoord op je vraag er niet tussen, mail dan met deelnemers@alpedhuzes.nl. We doen ons best je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
Belangrijke data voor de agenda
- 13 oktober 2024: Start inschrijving Alpe d’HuZes / Alpe d’HuZus 2025.
- 9 november 2024: Deelnemersdag in Gorinchem. O.a. mogelijkheid van het passen van kleding (paskleding).
- 10 februari 2025 (20.00 uur): Sluiting mogelijkheid tot wisselen teamleden. Die moeten gemeld worden via deelnemers@alpedhuzes.nl en kan alleen indien de inschrijving nog open is.
- 10 februari 2025 (20.00 uur): Sluiting termijn van voorleggen medisch advies voor restitutie inschrijfgeld (zie voorwaarden hierboven).
- 10 februari 2025 (23.59 uur): Sluiting mogelijkheid tot wijziging kleding(maten).
- 10 februari 2025 (23.59 uur): Sluiting mogelijkheid tot bestellen (extra) koerskleding, deze kleding is voorzien van (team)naam en evt aangeleverde sponsorlogo’s.
- 10 februari 2025 (23.59 uur): Sluiting mogelijkheid tot aanleveren sponsorlogo’s (via website kledingleverancier)
- 11 februari 2025: Opening webshop voor bestellen (extra) deelnemerskleding. O.a. voor inschrijvingen na 10 februari 2025 of extra bestellingen. Dit betreft niet gepersonaliseerde kleding, dus zonder (team)naam en evt. aangeleverde logo’s.
- 16 februari 2025: Deelnemersdag in Nijkerk. Zie onze website voor meer informatie.
- 1 maart 2025: Sluiting mogelijkheid tot insturen toestemmingsverklaring ‘onder de 16’
- 31 maart 2025: Uiterste inschrijving Alpe d’HuZes. Of bij het bereiken van het maximaal aantal deelnemers, dan is dit een eerdere datum.
- 31 maart 2025: Sluiting webshop, hierna is kleding bestellen niet meer mogelijk.
- 11 mei 2025: Kick-off te Papendal (Arnhem). O.a. ophalen koerskleding.
Verklaringen bij het inschrijven:
- Ik heb kennisgenomen van het reglement van Alpe d’HuZes en zal dienovereenkomstig handelen.
- Ik geef de stichting Alpe d’HuZes en KWF Kankerbestrijding toestemming om mijn e-mailadres te gebruiken voor het zenden van nieuwsbrieven, uitnodigingen en berichten die te maken hebben met het evenement Alpe d’HuZes en gerelateerde evenementen van Alpe d'HuZes en KWF. De Stichting Alpe d’HuZes zal dit adres niet doorgeven aan derden of voor andere doeleinden gebruiken. Let op! Als je hier niet voor kiest, ontvang je van ons op geen andere manier informatie over het evenement.
- Deelname aan Alpe d’HuZes of Alpe d’HuZus is een zware lichamelijke inspanning. Ik heb kennisgenomen van het feit dat daarvoor een goede conditie noodzakelijk is. Een gedegen voorbereiding/trainingsprogramma draagt daaraan bij. Een sportmedisch onderzoek wordt door de organisatie niet verplicht gesteld, maar kan goed inzicht verschaffen in mijn fysieke gesteldheid en daarmee ook bijdragen aan een goede voorbereiding; het valt onder mijn eigen verantwoordelijkheid.