Team BIG Challenge haalt één miljoen euro op!

09 Feb 2021

Zondag 7 februari maakte Team BIG Challenge bekend dat er inmiddels 1.002.716 euro is opgehaald voor Alpe d’HuZes 2021! Een gigantisch bedrag. Hoe kreeg BIG Challenge dat voor elkaar? Voorzitter van de stuurgroep van BIG Challenge Harold Korsten en stuurgroeplid Marian Claessens vertellen.

BIG Challenge doet vanaf 2009 mee aan Alpe d’HuZes en is uitgegroeid tot het grootste team. Wat de deelnemers gemeen hebben is dat ze allemaal een band hebben met de agrarische sector. Maar, zegt voorzitter Harold Korsten: “Het is niet belangrijk wie je bent, maar wat je doet.” Kenmerkend voor het team zijn de trots en vastberadenheid van de agrarische sector, vindt Harold. “Als we ergens voor gaan, gaan we er vol voor.”

Warm bad

Het team is zo groot geworden dat er vele vrijwilligers behulpzaam zijn om de deelnemers elk jaar te faciliteren. De stuurgroep met diverse commissies helpen daarbij. BIG Challenge bestaat dit jaar uit 38 teams, de teamcaptains staan in direct contact met de stuurgroep. “We zien elk jaar dat er veel jonge aanwas is, BIG Challenge is echt een warm bad”, aldus Marian. Zonen, dochters of andere familieleden, raken vaak besmet met het Alpe d’HuZes-virus. De stuurgroep is zich ook actief gaan richten op sectoren die in het begin niet aansloten, zoals de akkerbouw of boomkwekerijen. De BIG Challenge-familie groeit elk jaar. Overtreffelijk?

Pubquiz

Nadat corona een streep zette door de editie van 2020 heeft de stuurgroep zich snel hervat. “Kanker kent ook geen pauze”, zegt Marian. “We hebben leren kijken naar wat er wel kan en bedacht hoe we deelnemers weer gemotiveerd konden krijgen”. Via onlinesessies zijn ze de teamcaptains opnieuw gaan motiveren. Er zijn ook nieuwe acties bedacht, ingegeven door de corona-beperkingen. Een goed voorbeeld is de pubquiz zoals die van het team Sporring4life op 19 februari (meer info op www.dorpscafespoordonk.nl). Veel acties zijn gerelateerd aan de agrarische sector, zoals de verkoop van hutspotpakketten of de verkoop van uienvlechten.

Slagingskans

BIG Challenge staat bekend om de ‘coole T-shirts’: voor bijna elke agrarische sector is er wel een T-shirt te vinden. Deze T-shirts worden gesponsord en leveren de deelnemers die ze verkopen een leuk bedrag op. Afgelopen jaar zijn daar ook BIG Challenge-mondkapjes bijgekomen. Een deelnemer aan BIG Challenge wordt geacht 5000 euro op te halen, daarmee ligt de lat hoog. Teams worden gekoppeld aan sponsors die ze zelf moeten benaderen. Zo worden de mogelijke sponsors niet elk jaar door meerdere teams benaderd en is de slagingskans voor de teams hoger omdat deze sponsors eerder ook meededen.

Wel en niet

Het benaderen van sponsors is een stuk lastiger in coronatijd. De stuurgroep heeft daarom een speciale corona-brief voor de sponsors gemaakt die de deelnemers kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen alle deelnemers gebruikmaken van het PR-team voor externe communicatie: zoals het maken van posters of het schrijven van artikelen.

Naast adviezen over wat wel te doen, waarschuwt de stuurgroep de deelnemers ook voor wat vooral niet te doen. “Je moet gebruikmaken van de kennis en ervaring van anderen”, aldus Harold. Je kunt bijvoorbeeld zelf alles regelen voor een spinningmarathon, maar je kunt ook je lokale sportschool daarbij betrekken, dat kost je veel minder inspanning.

Emotie

Een van de mooiste BIG Challenge-momenten is de jaarlijkse motivatiebijeenkomst op de Alpe. In 2018 maakte Maarten Peters een speciaal Big Challenge-lied omdat BIG Challenge z’n tweede lustrum vierde. “Tijdens de motivatiebijeenkomst komt alles samen, zoveel mooie verhalen, zoveel emotie. Ik zou iedere Hollander toewensen om de saamhorigheid van Alpe d’HuZes mee te maken”, aldus Harold.

Trots en vastberadenheid van de agrarische sector

Hoe overtreft jouw team zich dit jaar?