“Fondsenwerftechnisch is Alpe d’HuZes echt ‘wow’! Het is een verbluffend evenement”, vindt Johan van de Gronden, directeur van KWF Kankerbestrijding. “We kunnen fenomenale dingen doen met de opbrengsten van Alpe d’HuZes. Als organisatie mag je er trots op zijn dat je zoveel mensen aan je kunt binden.”
Johan staat niet graag langs de kant. Daarom liep hij afgelopen koersweek de Alpe d’Huez op, met zijn dochter Chaia. “Chaia kwam zelf met het idee: ‘Pap, waarom doen we niet mee?’” Fietsen was geen optie. Als natuurmens - Johan was eerder directeur van het Wereld Natuur Fonds - zou hij op z’n Gazelle met fietstassen en een verrekijker om zijn nek bij elke bocht stoppen om vogeltjes te spotten. Bovendien heb je lopend veel meer interactie met mensen: “Je maakt praatjes in elke bocht. Ook daarom ging ik lopen, ik wilde het echt beleven.”
Kippenvel
“Kanker heeft verwoestend huisgehouden in mijn (schoon)familie”, vertelt Johan. “Op jonge leeftijd stonden mijn kinderen al aan het graf van ooms en tantes. En afgelopen jaar nog hebben we veel te vroeg afscheid genomen van de vrouw van mijn broer. Kanker raakt iedereen. De vastbeslotenheid en saamhorigheid van de burgerij om daar wat aan te doen bezorgen me kippenvel. Ik hou van het maatschappelijke middenveld. Dat is zo belangrijk, met vrijwilligers, donateurs, en mensen die het verschil willen maken. Dat is het mooie van Alpe d’HuZes.”
Alpe d'HuZes is gedurfd, kleurt buiten de lijntjes
Hij is blij met de verwevenheid tussen KWF en Alpe d’HuZes: “Alpe d’HuZes is gedurfd, kleurt buiten de lijntjes. Eigenlijk plukt Alpe d’HuZes soms de kers van onze taart, zoals met de Bas Mulder Award, het duwtje in de rug voor jonge onderzoekers. Maar dat is ook mooi. Dat doet ons op onze tenen lopen.”
Rijke verhalen
De Alpe d’HuZes-koersweek is voor Johan niet alleen geslaagd als er een flink bedrag wordt opgehaald. “Natuurlijk is de opbrengst belangrijk. Maar als vader heb ik een fantastische ervaring met mijn dochter gehad. Als collega heb ik met mijn team van KWF-medewerkers veel saamhorigheid ervaren. En als mens ben ik met een hoop rijke verhalen thuisgekomen, die me helpen in mijn werk. Want ik zit met huid en haar in deze job. Het is geen bijbaantje.”
2 voor 12
Johan is volop bezig met de toekomst van KWF. Er staan grote veranderingen voor de deur. Johan vindt dat KWF moet winnen aan flexibiliteit en reactiesnelheid. “In de komende tien jaar moeten we onderzoek dat we belangrijk vinden meer sturen. Doel is het verschil dat we ermee willen maken. Dat moet KWF veel meer vertalen naar de waarde voor patiënten.”
Hij wil een goede balans in de verdeling van het geld over voorkómen, behandelen, betere kwaliteit van leven en de palliatieve fase. KWF heeft een ‘patient journey’ gemaakt: “Alles wat je als patiënt doormaakt vanaf het angstige vermoeden dat je misschien … tot en met de zorg in de laatste levensfase. We doen alles om kanker te voorkomen, alles voor een goede genezing, maar we moeten er ook zijn voor patiënten voor wie het 2 voor 12 is. Voor wie geen zicht heeft op genezing. We willen een goede kwaliteit van leven voor kankerpatiënten, en dat is dus inclusief palliatieve zorg!”
Alpe d’HuZes 2019 heeft 11.885.000 euro opgeleverd. Dit bedrag is in oktober overgemaakt naar KWF Kankerbestrijding.
Lees wat er met het geld uit het Alpe d’HuZes/KWF-fonds gebeurt.